حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. Monday, 29 April , 2024 ساعت ×
روش مطالعه ی زیست کنکور
17 بهمن 1400 - 12:34
شناسه : 719
در این بخش به بررسی روش مطالعه ی زیست کنکور پرداختیم، تا آخر مقاله همراه کنکور آنلاین باشید. مطالعه زیست از جمله مهم ترین دغدغه هاست

نگاهی به روش مطالعه ی زیست کنکور زیست شناسی  مهم ترین  درس کنکور در رشته ی تجربی است و دارای 50 تست است که داوطلبان در 36 دقیقه باید به آنها پاسخ دهند و از این رو روش  مطالعه ی زیست کنکور باید متناسب با شرایط کنکورباشد با کنکور آنلاین همراه باشید . ضرائب زیست […]

ارسال توسط : نویسنده : یاشار
پ
پ

نگاهی به روش مطالعه ی زیست کنکور

زیست شناسی  مهم ترین  درس کنکور در رشته ی تجربی است و دارای 50 تست است که داوطلبان در 36 دقیقه باید به آنها پاسخ دهند و از این رو روش  مطالعه ی زیست کنکور باید متناسب با شرایط کنکورباشد با کنکور آنلاین همراه باشید .

ضرائب زیست در کنکورتجربی1401

ضریب زیست در زیرگروه های مختلف متفاوت است اما این درس به طور کلی بیشترین ضریب را در کنکور تجربی دارد.

  • در زیر گروه یک : ضریب 4
  • در زیر گروه دو : ضریب 4
  • در زیر گروه سه : ضریب 2
  • در زیر گروه چهار: ضریب 2
  • در زیر گروه پنج : ضریب 2

در واقع به جز زیر گروه یک و دو که ضریب 4 ( بالاترین ضریب کنکور تجربی ) را دارد در بقیه ی زیرگروه ها ضریب 2 را دارد پس برای داوطلبانی که خواستار رشته های ضریب گروه یک و دو ( رشته ی پزشکیو اغلب رشته های پیراپزشکی ) هستند این درس اهمیت بسیار بالایی دارد .

آیا تعداد سوالات زیست در کنکور 1401 تغییر خواهید کرد ؟

یکی از مواردی که در مصاحبه ی اخیر رئیس سازمان سنجش مطرح شد کاهش تعداد سوالات بود اما به طور دقیق مشخص نشده است که از کدام درس ها قرار است سوالاتی حذف شود و بهتر است که داوطلبان کنکور براساس کنکورهای سال های قبل عمل کنند و آنها را معیار قرار دهند .

برای مطالعه ی زیست از کجا باید شروع کنم؟

روش مطالعه ی زیست کنکور دارای چند مرحله است اما بهترین کار برای شروع مطالعه ی این درس پیش خوانی و مطالعه ی روزنامه ای وار کتاب درسی  قبل از تدریس معلم یا دیدن فیلم های آموزشی است و این کار باعث میشود شما با دید بهتر و همچنین یک پیش زمینه ی مناسب شروع به یادگیری فصل جدید می کنید.

مطالعه ی مفهومی و خط به خط

بعد از مطالعه ی روزنامه ای وار و توضیحات معلم خود در ادامه ی روش مطالعه ی زیست کنکور میرسیم به مطالعه ی مفهومی و خط به خط کتاب درسی که شما باید مفاهیم کتاب درسی را یادبگیرید و بین بخش ها و مفاهیم مختلف آن فصل ارتباط برقرار کنید .

بهتر است در این مرحله به قید ها و شکل های کتاب درسی زیاد توجه نکنید و صرفا به درک مفاهیم ذکر شده در کتاب درسی و همچنین ارتباط دادن این مطالب با آموزش های معلم خود بپردازید .

قیدها و شکل های کتاب درسی

قید ها و شکل های کتاب درسی از مهم ترین و مورد علاقه ترین بخش های طراحان کنکور است و همه ساله تعدادی زیادی از سوالات به این دو بخش مربوط میشود.

منظور از قیدها عبارتی مانند ( اغلب ، بعضی ، همیشه ، برخی ، تعدادی و ……) است که از جمله مطالب حفظی زیست هستند که دانش آموز باید آنها را به خاطر بسپارد .

اما میرسیم به شکل های کتاب درسی که خیلی از دانش آموزان فقط به دنبال حفظ کردن نکات شکل ها هستند و این روش بسیار خسته کننده و اشتباه است و اما راهکار چیست؟؟ با ادامه ی روش مطالعه ی زیست کنکور در کنکور آنلاین همراه باشید.

458745 - روش مطالعه ی زیست کنکور

شکل ها را چیکارکنیم؟

همانطور که می دانید هرفصل کتاب درسی دارای تعداد زیادی شکل است که همواره مورد توجه طراحان کنکور می باشد اما حفط کردن نکات شکل ها که دربعضی کتاب های کمک درسی و جزوه اساتید باعث سردرگمی دانش آموز در دل دنیایی از نکات میشود .

بهترین کار به به خاطر سپردن شکل کتاب درسی و تجسم آن است و این کار باعث میشود طراح هر نکته ای را که در نظر داشته باشید بتوانید پاسخ دهید وبه جای حفظ کردن نکات سعی کنید از آنها برای پیدا کردن نکات جدید استفاده کنید .

نحوه ی تست زنی زیست

تست زنی زیست معمولا بهتر است 24 ساعت بعد از مطالعه ی مفهومی باشد اما برای تثبیت بهتر مطالب حتما چند تست آموزشی بلافاصله بعد از مطالعه زد و دراین حالت باید به طور کامل پاسخنامه را مطالعه کنیم و نکات و استنباطی را برای خودمان بنویسیم .

بعد از زدن تست های آموزشی به سراغ زدن تست های پوششی بروید و این کار باعث آشنایی بیشتر شما با تیپ تست ها  و خط فکری طراحان میشود .

و دوران جمع بندی حتما به سراغ تست های جامع تر و ترکیبی تر بروید  که در ادامه ی مقاله ی روش مطالعه ی زیست کنکور به نحوه ی ترکیبی خواندن زیست بیشتر اشاره خواهیم کرد.

مقالات زیر را هم می توانید بخوانید:

بررسی روانشناسی کنکور انسانی

نگاهی کلی به آموزش کنکوری گردش مواد

چگونه زیست را ترکیبی بخوانیم؟

ترکیب سوالات زیست در کنکور به دو شکل است:

  • ترکیب گفتارهای یک فصل با یکدیگر
  • ترکیب مطالب فصل های مختلف با یکدیگر

اگر به تمامی فصل های زیست نگاه کنیم متوجه میشویم که زیست کنکور متشکل شده از :

  • بدن انسان
  • جانوری
  • گیاهی
  • ژنتیک
  • ساختار DNA و برخی از مطالب مرتبط به آن  ( پروتئین سازی و مهندسی ژنتیک و …..)
  • فصل های مستقل و حفظی

باتوجه به تقسیم بندی بالا بهترین کار این است که در دوران جمع بندی مطالب مرتبط با هریک ازاین گروه ها را باهم بخوانیم و از مطالعه ی فصل و گفتار محور به مطالعه ی مبحثی محور روی بیاوریم .

قابل توجه همه ی کنکوری ها

باتوجه به تغییرات اعلام شده ی در کنکور 1401 یعنی افزایش تعداد دفترچه های اختصاصی سعی کنید به سوالات زیست حتما در زمان خود پاسخ دهید و زمان بقیه درس ها مثل زمین برای پاسخ دادن به سوالات زیست تا حد امکان استفاده نکنید . چون هنوز دقیقا مشخص نشده است که تقسیم بندی دو دفترچه ی اختصاصی به چه شکلی خواهد بود و امکان دارد درس زمین شناسی اصلا در دفترچه ای باشد که سوالات زیست در آن نیست .

برای اینکه از سایر تغییرات کنکور 1401 باخبر بشید و خودتون رو از الان برای آنها آماده کنید مقاله ی بررسی تغیرات کنکور 1401 کنکور آنلاین را مطالعه کنید .

مرور کلی  روش مطالعه ی زیست شناسی کنکور

دراین مقاله سعی کردیم بهترین و اصولی ترین روش مطالعه ی زیست را برای شما شرح دهیم و همچنین از تغییرات احتمالی کنکور 1401 برای شما صحبت کردیم که سرجلسه ی کنکور غافل گیر نشوید  و امیدورایم سازمان سنجش هر چه سریع تر ترتیب دروس در دو دفترچه ی اختصاصی را اعلام کند تا داوطلبان از سردرگمی خارج شوند .

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.