حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. Thursday, 25 April , 2024 ساعت ×
بازار کار رشته علوم تربیتی
20 مهر 1401 - 8:03
شناسه : 1239

بازار کار رشته علوم تربیتی با مقاله بازار کار رشته علوم تربیتی همراه کنکور آنلاین باشید . بازار کار علوم تربیتی یکی از بازارهای با رشد سریع در جهان است. دلایل زیادی برای این رشد وجود دارد. قابل توجه ترین آنها این است که تقاضا برای متخصصان واجد شرایط در سال های اخیر به طور […]

ارسال توسط :
پ
پ

بازار کار رشته علوم تربیتی

با مقاله بازار کار رشته علوم تربیتی همراه کنکور آنلاین باشید . بازار کار علوم تربیتی یکی از بازارهای با رشد سریع در جهان است.

دلایل زیادی برای این رشد وجود دارد. قابل توجه ترین آنها این است که تقاضا برای متخصصان واجد شرایط در سال های اخیر به طور تصاعدی افزایش یافته است. این به دلیل افزایش جمعیت و تغییر در جمعیت شناسی است که منجر به افزایش تعداد دانش آموزان به ویژه در مقاطع بالاتر تحصیلی شده است.

دلیل دیگر این رشد افزایش همکاری های بین المللی و جهانی شدن است که منجر به تحصیل بیشتر افراد در خارج از کشور و فرصت های بیشتری برای دانشجویان بین المللی برای تحصیل در خارج از کشور شده است.

تقاضا برای این رشته

تقاضا برای علوم تربیتی در بازار کار رو به افزایش است. این به دلیل رشد سریع خدمات آموزشی و صنایع است.

تعداد مشاغل در این زمینه طی دهه گذشته 2 درصد افزایش یافته است و در مجموع 575000 شغل ایجاد شده است. بیشترین تعداد این مشاغل مربوط به مدیریت است که 27 درصد را شامل می شود.

در سال‌های اخیر، شاهد جابه‌جایی از بخش دولتی به بخش خصوصی به عنوان کارفرما بوده‌ایم. در حال حاضر بیش از دو برابر تعداد کارفرمایان بخش خصوصی (30%) نسبت به کارفرمایان دولتی (14%) وجود دارد.

تغییرات بزرگ بازار کار رشته علوم تربیتی

بازار کار علوم تربیتی دوره ای از تغییرات شگرف را سپری می کند.

بازار کار علوم آموزشی در حال گذراندن دوره ای از تغییرات شگرف است. این به دلیل افزایش تقاضا برای دانشمندان آموزشی در محل کار و افزایش تعداد موقعیت های موجود در دانشگاه است.

رشته علوم تربیتی در ایران

برای اطلاع شما عزیزان باید بگویم که این رشته از رشته‌ های گروه علوم انسانی است. همچنین به مواردی نظیر  انسان و جنبه های آموزش و پرورش در او می پردازد و این رشته با دروسی نظیر فلسفه ، روانشناسی ،جامعه شناسی، آمار، اقتصاد و مدیریت سروکار دارد.

در رابطه با گرایش های رشته علوم تربیتی در مقاطع مختلف لازم است بدانید که رشته علوم تربیتی در مقطع کارشناسی شامل پنج گرایش { تکنولوژی آموزشی، راهنمایی و مشاوره ،آموزش پیش دبستانی و دبستانی ، مدیریت و برنامه‌ریزی آموزشی و آموزش و پرورش کودکان استثنایی} را در بر میگیرد.افرادی که می خواهند در مقطع کارشناسی تحصیل کنند، گرایش های فوق را می توانند انتخاب کنند. هر کدام از گرایش های فوق بازار کار مخصوص به خود را دارد که می توانند در آنها شاغل شوند.

و  در مقطع کارشناسی ارشد نیز گرایش هایی نظیر {برنامه ریزی آموزشی ، آموزش و پرورش تطبیقی ، برنامه ریزی درسی ، تحقیقات آموزشی ، آموزش و پرورش استثنایی ، روانشناسی تربیتی ، آموزش بزرگسالان ، مشاوره و راهنمایی، آموزش و بهسازی منابع انسانی ، تاریخ و فلسفه تعلیم و تربیت ، تکنولوژی آموزشی ، مدیریت و برنامه ریزی آموزش عالی، سنجش و اندازه گیری در آموزش و پرورش} را دربرمی گیرد. گرایش های فوق مخصوص مقطع کارشناسی ارشد رشته علوم تربیتی در ایران می باشد.

بیشتر بخوانید:

بهترین دانشگاه های غیرانتفاعی تهران

ده دانشگاه برتر ایران

همچنین رشته علوم تربیتی در مقطع دکتری نیز شامل گرایش هایی چون { تاریخ و فلسفه تعلیم و تربیت ، برنامه ریزی درسی ، روانشناسی تربیتی ، سنجش آموزش ، برنامه ریزی توسعه آموزش عالی ، برنامه ریزی درسی در آموزش عالی ، مدیریت آموزش عالی ، اقتصاد آموزش عالی، برنامه ریزی آموزش از راه دور } می باشد.در جدول زیر لیست دروس مشترک در گرایش‌های مختلف علوم تربیتی و دروس مقطع کارشناسی رشته علوم تربیتی را در اختیارتان قرار داده ایم.

توجه داشته باشید که اگر قصد موفقیت در این رشته را دارید، ابتدا باید مطمئن شوید که به این رشته علاقمند هستید. علاقه حرف اول هر رشته را می زند. پس حتما به علاقه خود توجه کنید. با توجه به نیاز جامعه، بازار کار رشته علوم تربیتی جز بازارکارهای خوب ایران به حساب می آید.

 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.