حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. Sunday, 17 March , 2024 ساعت ×
ده دانشگاه برتر ایران
01 بهمن 1401 - 22:07
شناسه : 838

بررسی ده دانشگاه برتر ایران با کنکور آنلاین همراه باشید. دانشگاه های دولتی ایران جز دانشگاه های برتر در در جغرافیای خاورمیانه و جهان اسلام هستند در این مقاله به بررسی ده دانشگاه برتر ایران می پردازیم ، چرا که یکی از دغدغه های دانشجویان برای پیدا کردن دانشگاه مناسب تحصیل خود این است که […]

ارسال توسط :
پ
پ

بررسی ده دانشگاه برتر ایران

با کنکور آنلاین همراه باشید. دانشگاه های دولتی ایران جز دانشگاه های برتر در در جغرافیای خاورمیانه و جهان اسلام هستند در این مقاله به بررسی ده دانشگاه برتر ایران می پردازیم ، چرا که یکی از دغدغه های دانشجویان برای پیدا کردن دانشگاه مناسب تحصیل خود این است که کدام دانشگاه توانایی و قابلیت های بیشتری را برای آن ها به ارمغان خواهد آورد.

معیار و ملاک

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری (ایران) هر ساله فهرستی از ده دانشگاه برتر ایران را منتشر می کند. رتبه بندی امسال بر اساس معیارهای زیر است:

  • 1. کیفیت آموزش
  • 2. تعداد مقالات پژوهشی منتشر شده
  • 3. تعداد فارغ التحصیلان دکترا
  • 4. تعداد انتشارات علمی
  • 5. کیفیت و کمیت تجهیزات تحقیقاتی
  • 6. دستاوردهای علمی و نوآوری
  • 7. برنامه های همکاری و تبادل بین المللی
  • 8. رتبه بندی بین المللی (رتبه بندی آکادمیک دانشگاه های جهان)

دانشگاه های ایران جزو بهترین دانشگاه های آسیا هستند. این کشور دارای سابقه طولانی در تعالی دانشگاهی است و طیف گسترده ای از دانشگاه های در سطح جهانی را ارائه می دهد.

ده دانشگاه برتر ایران عبارتند از:

  • 1- دانشگاه صنعتی شریف (SUT)
  • 2- دانشگاه صنعتی امیرکبیر (AUT)
  • 3- دانشگاه علم و صنعت ایران (IUST)
  • 4- دانشگاه علوم پزشکی تهران
  • 5- دانشگاه تربیت مدرس (TMU)
  • 6- دانشگاه هنر، علم و صنعت اصفهان (IAST)
  • 7- دانشگاه علامه طباطبایی، پردیس تهران (ATU)
  • 8- دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی (IAAUCTT)
  • 9-دانشگاه فردوسی
  • 10.دانشگاه بین المللی امام خمینی

دانشگاه های ایران جزو بهترین دانشگاه های جهان هستند و در رتبه بندی برترین دانشگاه های آسیا قرار گرفته اند. نظام آموزش عالی ایران به سه سطح ابتدایی، متوسطه و عالی تقسیم می شود. سطح عالی شامل دانشگاه هایی است که هم دولتی و هم خصوصی هستند.

تفاوت دانشگاه های برتر با دیگر دانشگاه ها

اصلی ترین تفاوت دانشگاه ها در تعداد مقالاتی که به ثبت می رسانند مشخص می شود. از دیگر دلایل تفاوت ها برگزاری کنفرانس های علمی ، نشریات علمی و نشست های علمی هست که در دانشگاه برگزار می شود و متولی آن دانشگاه است.

اما مهمترین دلیل تفاوت را میتوان در میزان هیئت علمی دانشگاه ها و رتبه علمی اساتید دانشگاه ها مورد بررسی قرار داد و تعیین کرد که ده دانشگاه برتر ایران چه دانشگاه هایی هستند.

فهرست ده دانشگاه برتر ایران

در پایین فهرستی از ده دانشگاه برتر ایران را قرار داده ایم اما بهتر است بدانید که این فهرست و رتبه دانشگاه ها همه ساله مورد بازبینی قرار می گیرد و احتمال دارد بالا پایین زیاد داشته باشد. اما در کل فهرستی که ارایه می شو.د فهرستی از دانشگاه ها است که بیشترین رتبه ها در سال های اخیر نسبت به دیگر دانشگاه ها به دست آورده اند.

  • دانشگاه تهران

اولین دانشگاهی که میتوان آن را به عنوان برترین دانشگاه در این فهرست قرار داد دانشگاه تهران است. بسیاری از دانشجویان و دانشگاهیان معتقد هستند که دانشگاه تهران از ابتدا بهترین و برترین دانشگاه ایران است.

  • دانشگاه صنعتی امیر کبیر

این دانشگاه در سال 1336 به دستور محمدرضا شاه و توسط مهندس حبیب نفیسی پایه گذاری شد و هم اکنون بهترین دانشگاه فنی و مهندسی در ایران است که غعالیت می کند و همه ساله نخبگان بسیاری را در حوزه صنعت پرورش می دهد. این دانشگاه برای اولین بار در پنچ رشته فنی و مهندسی برق  الکترونیک – مکانیک – مهندسی شیمی – مهندسی نساجی- مهندسی راه و ساختمان دانشجو پذیرفته است.

  • دانشگاه علم و صنعت

یکی از برترین ها دانشگاه علم و صنعت است. این دانشگاه تنها دانشگاهیی است که دانشکده علوم راه آهن ، و دانشگده مهندسی پیشرفت در خاورمیانه را دارد و سالها تنها دانشگاهی بوده است که دانشکده هنر و معماری در ایران را داشته است. و میتوان اشاره کرد که تنها دانشگاهیی در حال حاضر در ایران است که رشته رشد اقتصادی و برنامه ریزی را به صورت تخصصی دنبال می کند.

  • دانشگاه صنعتی شریف

از دانشگاه های تاثیر گذار در حوزه صنعت ایران شناخته می شود و همه ساله دانشجویان نخبه ای وارد این دانشگاه به منظور تحصیل می شوند. این دانشگاه به دستور شاه در سال1344 افتتاح شد و بعدها نام آن از آریا مهر به احترام دانشجوی برق این دانشگاه به شریف تغییر کرد. برند این دانشگاه در سال 1392 جز 100 برند برتر ایران قرار گرفت.

  • دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی

این دانشگاه توانسته با رشد بسیاری خوبی که از لحاظ رتبه علمی داشته در بین 5 دانشگاه برتر ایران قرار بگیرد. طبق آماری که توسط پایگاه ISI  منتشر شده است. این دانشگاه را جز مراکز تولید یک درصد علم در جهان معرفی کرده است.

  • دانشگاه اصفهان

این دانشگاه نیز درسال 1356 تاسیس شده است و نام آن دانشگاه آرایا مهر صنعتی اصفهان بود بعد از انقلاب به اصفهان تغییر نام کرد. این دانشگاه مستقیما از الگوبرداری شده از دانشگاه MIT  آمریکا است.

  • دانشگاه تبریز

این دانشگاه در سال1356 تاسیس شده است. براساس آمار پایگاه سیلیویکا که همه ساله براساس مقالات انتشار یافته آماری را منتشر می کند دانشگاه تبریز را جز ده دانشگاه دولتی برتر ایرا براساس مقالات ثبت شده و کنفرانس های برگزار شده می داند. نام قبلی آن آذرآبادگان بود که بعد از انقلاب به تبریز تغییر نام داده است. این دانشگاه دارای آزمایشگاه های تخصصی و عمومی است که تعدادی در جهان بی نظیر و تعدادی در سطح خاورمیانه منحصر بفرد است.

  • دانشگاه علوم پزشکی تهران

این دانشگاه با انجمن های علمی آمریکا در ارتباط است. علوم پزشکی تهران با مرکز سرطان ام دی اندرسون دانشگاه تگزاس تماتس ها و ارتباطی داشته است. و دانشگاه جانز هاپکینز آمریکا در سال 1965 رشته دکتری بیماری های سلولی را در این دانشگاه راه اندازی نمود.

  • دانشگاه فردوسی مشهد

این دانشگاه نیز جز قدیمی ترین دانشگاه های ایران محسوب می شود و چنیدن سال است که توانسته رتبه علمی بالایی را در بین دیگر دانشگاه های برتر ایران داشته باشد. این دانشگاه تا قبل از انقلاب زیر نظر دانشگاه سان فرانسیسکو آمریکا فعالیت می کرد.

  • دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل

یکی از دانشگاه وابسته به دولت و وزارت علوم و تحقیقات و فناوری در شمال کشور و استان مازندران است. این دانشگاه دارای 6 دانشکده و 200 عضو هیئت علمی است. به عقیده بسیاری دانشجویان و آمار های بدست آمده و پایگاه های معتبر اعتبار سنجی علمی بدست آمده. یکی از برترین دانشگاه های معتبر ایران به حساب می آید.

دانشگاه هایی که در بالا اشاره شد چندین سال است که جز بهترین و برترین دانشگاه های ایران محسوب می شود.

بیشتر بخوانید:

آشنایی با بهترین دانشگاه های جهان 2021

تقسیم بندی دانشگاه های ایران

دانشگاه های ایران به چند دسته تقسیم می شوند. که همه ساله تغییراتی در رتبه های آنها لحاظ می شود. بدین منظور آخرین تغییرات را در جدول زیر اشاره شده است.

براساس گروه رتبه بندی ISC دانشگاه های ایران به دانشگاه های جامع ، دانشگاه های صنعتی، پژوهشگاه ها و مراکز پژوهشی، دانشگاه های هنر ، دانشگاه های پزشکی تقسیم بندی شده است.

این رتبه بندی در سال 1400 منتشر شده است. و که ده دانشگاه برتر ایران در سال 1400 است. و این ده دانشگاه برتر ایران از بین تمامی دانشگاه ها گرفته شده و انتخاب شده است. و شامل تمامی تقسیم بندی ها می شوند.

رتبه نام دانشگاه رتبه نام دانشگاه
1 دانشگاه تهران 6 دانشگاه علم و صنعت
2 دانشگاه علوم پزشکی تهران 7 دانشگاه شیراز
3 دانشگاه صنعتی امیرکبیر 8 دانشگاه صنعتی اصفهان
4 دانشگاه شریف 9 دانشگاه فردوسی مشهد
5 دانشگاه تربیت مدرس 10 دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

دانشگاه های جامع ایران

همانطور که قبلا نیز اشاره کردم دانشگاه های جامعی در ایران داریم که تعدادشان در حدود 63 عنوان شده است و براساس این تعداد دانشگاه ده دانشگاه برتر ایران ( جامع ) در جدول زیر آورده شده است.

رتبه نام دانشگاه رتبه نام دانشگاه
1 دانشگاه تهران 6 دانشگاه شهید بهشتی
2 دانشگاه تربیت مدرس 7 دانشگاه اصفهان
3 دانشگاه شیراز 8 دانشگاه گیلان
4 دانشگاه فردوسی مشهد 9 دانشگاه پیام نور
5 دانشگاه تبریز 10 دانشگاه شهید باهنر کرمان

دانشگاه های پزشکی

در ایران چندین دانشگاه مربوط به علوم پزشکی موجود هست که رشته های تحصیلی و دانشکده های تخصصی مربوط به رشته پزشکی رات در خود جای داده اند. تعداد دانشگاه های علوم پزشکی در ایران حدود 36 عدد است.

رتبه نام دانشگاه رتبه نام دانشگاه
1 دانشگاه علوم پزشکی تهران 6 دانشگاه علوم پزشکی تبریز
2 دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی 7 دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور
3 دانشگاه علوم پزشکی شیراز 8 دانشگاه علوم پزشکی ایران
4 دانشگاه علوم پزشکی اصفهان 9 دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله
5 دانشگاه علوم پزشکی مشهد 10 دانشگاه علوم پزشکی کرمان

 

در ادامه در روزهای آتی بیشتر به معرفی و نقد دانشگاه ها خواهیم پرداخت. با کنکور آنلاین همراه باشید.

ایران در سطح جهانی

ده دانشگاه برتر ایران ، در سطح جهانی نیز حرف هایی برای گفتن دارند هر چند هنوز راه زیادی برای رسیدن به رتبه های ایده عال در سطح بین امللی وجود دارد. مسئله ای که وجود دارد این است که نظارت و مدیریت خوبی روی دانشگاه های ایران خصوصا دانشگاه های مادر وجود ندارد. همین امر باعث شده است که در سال 2023 وضعیت دانشگاه های ایران در سطح بین الملل بسیار افت کند.

برای مثال دانشگاه تهران به عنوان رتبه یک ایران، رتبه 57 آسیا را دارد . که اصلا رتبه قابل قبولی برای کشور ما نیست. همچنین رتبه 379 در سطح جهان را دارد که نشان می دهد حتی بین 200 دانشگاه برتر جهان هم نیست.

یا مثلا دانشگاه تبریز رتبه بین 400 تا 500 جهان را دارد. و دانشگاه شهید بهشتی 600 تا 800 جهان را دارد.

البته با توجه به ظرفیت دانشگاه های ما، نخبگان ما، متخصصان ما، این رتبه ها در شان ما نیستند. حداقل یک دانشگاه بین 100 دانشگاه برتر جهان باید داشته باشیم. امیدوارم که روزی شاهد این اتفاق مبارک باشیم.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.