حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. Friday, 29 March , 2024 ساعت ×
اهمیت دوره استعدادیابی کودکان
22 اردیبهشت 1401 - 8:34
شناسه : 859

بررسی اهمیت دوره استعدادیابی کودکان استعداد، کلمه ای که میتوان برای پیدا کردنش، آن را در تک تک افراد جامعه جستجو کرد. در این مقاله می خواهیم به موضوعی بسیار مهم در جامعه بپردازیم که شاید تا به امروز به آن بسیار کم پرداخته شده است. موضوع این مقاله اهمیت دوره استعدادیابی کودکان می باشد، […]

ارسال توسط :
پ
پ

بررسی اهمیت دوره استعدادیابی کودکان

استعداد، کلمه ای که میتوان برای پیدا کردنش، آن را در تک تک افراد جامعه جستجو کرد. در این مقاله می خواهیم به موضوعی بسیار مهم در جامعه بپردازیم که شاید تا به امروز به آن بسیار کم پرداخته شده است. موضوع این مقاله اهمیت دوره استعدادیابی کودکان می باشد، چرا که باید کودکان را در هر جامعه ای به چشم یکی از تاثیرگذار ترین افراد آینده آن جامعه دید.

قطعا پدر و مادر می تواند تاثیر بسزایی در یافتن و پرورش استعداد کودکان داشته باشند و در ادامه به ضروریات استعدادیابی کودکان خواهیم پرداخت، به شما پیشنهاد می کنیم تا پایان این مقاله با کنکور آنلاین همراه باشید.

پیش بینی توانایی ها

استعدادیابی کودکان و نوجوانان در یک مقطع زمانی خاص با توجه به توانایی هایی که شاید در ظاهر کودک دیده نشود می تواند آینده و موقعیت های شغلی کودکان و همچنین اخلاقیات آن ها را تحت تاثیر قرار دهد.

پیش بینی این نوع توانایی ها گاهی اوقات با روش های متنوعی انجام می شود. گاهی اوقات این سنجش و ارزیابی کودکان توسط یک سری تست های نرم افزاری، کشیدن نقاشی های ساده، آمادگی جسمانی، تکنیک های اجتماعی و روانشناسی و … انجام می شود.

در رویه یک استعدادیابی استاندارد و با کیفیت تمامی ویژگی های ورزشی، هنری، عاطفی، شناختی مورد بررسی قرار می گیرد. اهمیت دوره استعدادیابی کودکان بسیار زیاد است و به همین دلیل مراکز متنوع دولتی و خصوصی جهت پرداختن به این مهم تاسیس شده اند.

بیشتر بخوانید:

راه های افزایش انگیزه

سایت کنکوری

استعداد دقیقا به چه معناست؟

قبل از این که به موضوع مهم اهمیت دوره استعدادیابی کودکان بپردازیم، بهتر است معنای دقیق استعداد را بدانیم. از جانب بسیاری از محققان و روانشناسان بزرگ تعاریف بسیار متنوعی از استعداد وجود دارد که برخی از بزرگان استعداد امری ذاتی است که در درون همه افراد جامعه وجود دارد که تغییر ناپذیر است.

در حقیقت می توان گفت که همه افراد می توانند در یک زمینه خاص استعداد داشته باشند، فقط کافیست این زمینه خاص را پیدا و بر روی آن تمرین کنند. در همین قرن بسیاری از خانواده ها این مورد را قبول دارند که یک استعداد با تکرار تمرین هم کسب می شود.

استعداد چه زمانی معنا پیدا می کند؟

اما اگر بخواهیم اهمیت دوره استعدادیابی کودکان را برای شما شرح دهیم ابتدا باید بگوییم که یک استعداد زمانی معنا پیدا می کند که فرد در کمترین زمان و با یک انرژی کمتر، مهارتی را یاد بگیرد و در همین حین است که اهمیت دوره استعدادیابی کودکان تحقق می یابد.

اما ما به عنوان یک بزرگ تر باید با شناخت انواع توانایی های افراد و به خصوص کودکان، آن ها را در این مسیر جذاب و سخت یاری کنیم.

چگونه می توانیم توانایی ها را بشناسیم

همانطور که گفتیم قبل از اینکه به سراغ استعدادیابی برویم، باید ابتدا انواع توانایی های موجود در انسانی را بشناسیم. ما برای اینکه از این نوع توانایی با خبر شویم چندین روش و راهکار را در پیش روی خود خواهیم دید. از جمله روش هایی که می تواند به ما در این مسیر و همچنین اهمیت دوره استعدادیابی کودکان کمک کند عبارت اند از؛

  • هزینه کردن
  • پرس و جو از دوستان
  • طرح کردن سوالاتی از خود

که قرار است در ادامه به هرکدام از این گزینه ها بپردازیم، شاید شما هم بتوانید با توجه به این مطالب به خود و کودکان خود کمک کنید.

هزینه کردن

یکی از روش های شناخت استعداد، هزینه کردن است. شما می توانید یک حساب کتابی کرده و پولتان را صرف زمینه های مختلف بکنید. در آخر ببینید بیشترین هزینه را برای کدام یک از دسته بندی های مورد نظرتان کرده اید.

برای مثال از ده میلیون هزینه ای که برای کشف استعداد یک کودک کنار گذاشته اید، بیشترین هزینه را برای کلاس موسیقی گذاشته اید، پس می توان گفت که علاقه و استعداد این کودک احتمالا در زمینه موسیقی خواهد بود.

پرسش از دوستان

اما یکی دیگر از راهکار هایی که ما می توانیم به شما دهیم، این است که از دوستان و آشنایان در این رابطه بپرسیم. این روش می تواند کمک شایانی در زمینه اهمیت دوره استعدادیابی کودکان و همچنین بزرگسالان بگذارد.

معمولا دوستان و آشنایان بیشترین صداقت و علاقه را نسبت به شما و اطرافیان دارند و بهتر و دقیق تر ویژگی های مثبت و منفی شما را آنالیز می کنند، پس در زمینه استعداد های نهفته در افراد مختلف هم می توانند کمک کنند.

آنلاین - اهمیت دوره استعدادیابی کودکان

پرسش از خودتان

یکی دیگر از روش های موثر در زمینه استعدادیابی، پرسش صادقانه از خودتان است. هرکسی در اعماق وجودش و زمانی که در خلوت خودش است، به کار هایی که عمیقا علاقه دارد و دوست دارد که انجام دهد فکر میکند. بهتر است برای اینکه استعداد و علاقه خود و اطرافیانتان را کشف کنید سوالاتی مانند سوالات زیر را بپرسید؛

  • آیا روحیه ای برای خلاق بودن دارید؟
  • چه کار هایی برای شما کسالت آور تلقی می شود؟
  • در حین انجام چه کاری احساس خوب و خوشحالی دارید؟
  • تکرار چه کار هایی می تواند شما را سر ذوق بیاورد؟

زمان مناسب برای استعدادیابی کودکان

اما اهمیت دوره استعدادیابی کودکان به اندازه ای بالاست که کشور های در حال توسعه و همچنین توسعه یافته، هزینه ای بسیار کلان را برای این پروسه کنار گذاشته اند. کشورهایی مانند ژاپن، آمریکا، انگلیس و … سرمایه گذاری های بسیار کلانی را برای کودکان جامعه خود در مسیر تحصیل و قبل آن انجام داده اند.

بسیاری از روانشناسان بزرگ در سراسر دنیا معتقدند که سن 3 الی 6 سال در کودکان مهم ترین سن برای یافتن و پرورش استعداد های کودکان است. در این زمان خانواده پررنگ ترین نقش را برای پرورش این استعداد دارد.

رابطه استعداد و علاقه در کودکان

اهمیت دوره استعدادیابی کودکان و همچنین علاقه ای که دارند می تواند در سرنوشت یک کودک تاثیر گذار است. بزرگ ترین سرمایه هر شخصی را می توان علایق و استعداد هایش قلمداد کرد پس قطعا این دو با یکدیگر در ارتباط هستند. هر شخصی می تواند با سرمایه گذاری بر روی خود و علایقش اتفاقات بزرگی را رقم بزند.

اگر سری بزنیم به کتاب های بزرگ و زندگی نامه افراد تاثیرگذار جامعه را بررسی کنیم، خواهیم دید که این افراد استعداد و علایق خود را خیلی سریع کشف و با زمان گذاشتن بر روی آن ها، در مسیر درست و موفقیت قدم برداشته اند و اهمیت دوره استعدادیابی کودکان را به خوبی درک کرده اند.

سطوح ابتدایی و راهنمایی را جدی بگیرید

اگر کودکی دارید که هم اکنون در بازه زمانی 3 الی 6 سال و همچنین مقاطع ابتدایی می باشد، به شما پیشنهاد می کنیم که حتما به استعداد ها و علایق توجه کنید. با مراجعه به مراکز مختلف، مدارس و پیگیری های مدام، سعی کنید کودک خود را به این سمت و سو سوق دهید که علایق خود را پیدا کرده و بر روی آن کار کند.

مطمئنا شما هم دوست دارید که فرزندان خود را در مراحل بسیار بالاتر در زمینه علمی، پژوهشی، هنری، ورزشی و … ببینید پس حتما به دوران بسیار مهم کودکی فرزندان خود توجه کنید.

سخن آخر با والدین

همانطور که گفتیم والدین باید زمان خاص و زیادی را برای تربیت و آموزش فرزندان خود کنار بگذارند. بسیار دیده شده که والدین برای فرزندان خود شرط می گذارند که برای مثال باید فلان رشته را بخوانی تا در آینده دکتر یا مهندس شوی! بهتر است بدانید که این کار تنها آینده فرزندان شما را خراب می کند و شاید فرزندتان به آن موقعیت شغلی برسد اما، قطعا خوشحال نخواهد بود.

 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.