حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. Friday, 19 April , 2024 ساعت ×
آینده شغلی و بازار کار رشته تئاتر
26 خرداد 1401 - 7:47
شناسه : 982

نگاهی به آینده شغلی و بازار کار رشته تئاتر در این چند سال اخیر بازار کار رشته تئاتر پرطرفدار ترین بود زیرا رشته تئاتر به عنوان یک راه مناسب برای ارتباط افراد جامعه و بیان مشکلات جامعه و اجتماع شاخته می شود .همراه کنکور آنلاین باشید تا سری به این بازار پرجاذبه و پر هیاهو […]

ارسال توسط :
پ
پ

نگاهی به آینده شغلی و بازار کار رشته تئاتر

در این چند سال اخیر بازار کار رشته تئاتر پرطرفدار ترین بود زیرا رشته تئاتر به عنوان یک راه مناسب برای ارتباط افراد جامعه و بیان مشکلات جامعه و اجتماع شاخته می شود .همراه کنکور آنلاین باشید تا سری به این بازار پرجاذبه و پر هیاهو بزنیم.

گروه های رشته تئاتر

هنر تئاتر تنها با یک گروه و دو گروه تشکیل نمی شود بلکه در هنر تئاتر گروه های از قبیل گروه موسیقی ، شعر ، ادبیات ، نمایش و حتی باید تخصص داشته باشند .

اگر دانش کافی در زمینه تئاتر وجود داشته باشد بازیگران تئاتر می توانند به راحتی بسیاری از امکانات را حل کنند و حتی میتوانند با کمترین میزان ابزار ولی با دانشی که دارند در زمینه تئاتر گروه خوبی را تربیت کرده و بر روی صحنه راهی کنند.

اهداف رشته تئاتر

تربیت افراد در زمینه های مختلف برای تولید تئاتر های مناسب از اهداف رشته تئاتر است و به همین دلیل این رشته به صورت آکادمیک ایجاد شده است.

انواع تئاتر

اگربخواهیم رشته تئاتر را خوب بشناسیم باید با انواع آن آشنا شویم برای آشنایی در زیر به آنها اشاره شده است

  • پانتومیم : نمایشی است که توسط یک فرد انجام می شود و بازیگر تنها با تکان دادن دست و پای خود منظور خود را به بیننده انتقال می دهد و از هیچ کلامی در این نمایش استفاده نمی شود.
  • نمایش روحوضیبه نمایشی گفته می‌شود که بازیگران روی یک حوض که با الوار پوشانده شده و رویش را فرش کرده‌اند داستان نمایش را اجرا می کند این نوع نمایش در زمان های قدیم اجرا می شد
  • پرده خوانی:به نمایشی گفته می‌شودکه در آن تصاویری بر روی پرده نقاشی شده‌است و یک راوی طبق این پرده به نقل کردن نمایش می‌پردازد. این نوع نمایش بیشتر در زمان‌های قدیم استفاده می‌شد و به نمایش قهوه‌خانه‌ای معروف است.

البته دسته بندی های زیادی هم هست که در آینده تخصصی تر مطرح خواهیم کرد.

Acting profession 2 - آینده شغلی و بازار کار رشته تئاتر

در سال های اخیر تعداد دانشجوهای زیادی از رشته تئاتر فارغ التحصیل شده اند و توانسته اند به تئاتر کشور راه پیدا کنند و خدمات ارزنده ای را ارائه دهند. خوشبختانه مردم در سال های اخیر علاقه زیاید به تئاتر نشان دادند و نمایش های تئاتری به خوبی استقبال کردند این علاقه و استقبال در بازیگران تئاتری روحیه خوبی ایجاد کرد و باز هم تا استاندارد های جهانی فاصله داریم .

بیشتر بخوانید:

آینده شغلی و بازار کار رشته کارگردانی

بازار کار رشته تئاتر

دانشجویانی که از رشته تئاتر فارغ التحصیل می شوند اگر علاقه ای به ادامه این رشته داشته باشند می توانند در رشته های گوناگون با توجه به تخصص و رشته خود مشغول فعالیت شوند یکی از نکات مهمی که می تواند در این رشته نقش بسزایی داشته باشند مهارت و دانش کافی است .

امروزه علایق بسیاری از دانش آموزان برای رشته های دانشگاهی تغییر پیدا کرده است و در چند سال اخیر اکثر دانش اموزان به دنبال رشته های ریاضی و پزشکی و مهندسی و… می رفتند این رشته هاهنوز هم جایگاه خاص  و طرفداران زیادی دارد ولی علاه بعضی از دانش اموزان به عکاسی ، نقاشی ، و موسیقی یعنی رشته های آکادمیک دارند ، امروزه بازار کار رشته تئاتر خیلی طرفدار دارد دانشجویانی که در زمان تحصیل مدرسه ای خود تصمیم گرفتند تا خود را به جای هر شخصی بگذارد و از مشکلات ، محبت ها ، غم و اندوه صحبت کنند و چند شخصیتی باشند این رشته را انتخاب می کنند که امروزه بازار کار عالی دارد.

دانشجویانی که می خواهند در این زمینه فعالیت کنند و به افراد برجسته تئاتر تبدیل شوند میتوانند بازیگران تئاتری از جمله علیرضا خمسه ای که بازیگر پانتومیم تئاتر ، سعدی افشار بهترین روحوضی خان ایران ، پانته آ پناهی و هومن سیدی را الگوی خود قرار دهند تا یک نمایشگر معروف در تئاتر شوند .

دانشگاه های تئاتر

رشته بازیگری در4 دانشگاه؛ دانشگاه تهران، دانشگاه زابل، دانشگاه هنر، دانشگاه شهید باهنر-کرمان ارائه می شود. دانشگاه تهران و دانشگاه هنر از بهترین دانشگاه های ارائه دهنده این رشته در ایران هستند. البته دانشگاه های دیگری هم نظیر دانشگاه نبی اکرم ص تبریز (غیرانتفاعی) هستند که رشته های بازیگری و تئاتر و کارگردانی تدریس می کنند.

فراموش نکنید که برای موفقیت در این رشته توانایی ها و مهارت هایی نیاز است که باید از قبل به آنها فکر کنید.

 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.