حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. Friday, 19 April , 2024 ساعت ×
بازار کار رشته تاریخ در ایران
03 دی 1401 - 10:57
شناسه : 1560

رشته تاریخ _ بازار کار رشته تاریخ در ایران رشته تاریخ حرکت در زمان و مکان است. دانشجویان رشته تاریخ یاد می گیرند با تفکر انتقادی گذشته، اتفاقات و رویدادها را تحلیل و ارزیابی کنند. در واقع، مطالعه کنندگان تاریخ تحقیق می کنند چگونه وقایع گذشته بر حال و آینده تاثیر می گذارند. درس گرفتن […]

ارسال توسط :
پ
پ

رشته تاریخ _ بازار کار رشته تاریخ در ایران

رشته تاریخ حرکت در زمان و مکان است. دانشجویان رشته تاریخ یاد می گیرند با تفکر انتقادی گذشته، اتفاقات و رویدادها را تحلیل و ارزیابی کنند. در واقع، مطالعه کنندگان تاریخ تحقیق می کنند چگونه وقایع گذشته بر حال و آینده تاثیر می گذارند. درس گرفتن از گذشته برای شکل دادن آینده کاریست که رشته تاریخ به دانشجویان خود می آموزد.

چرا رشته تاریخ؟

علم به تاریخ برای ملت ها مهم است و در مقابل، جهل تاریخی ویرانگر! اکنون می بینیم در جوامعی که تاریخشان تحریف شده و یا آگاهی ندارند درگیر مسائل ویرانگر شده اند. طبق گفته جورج سانتایانا “کسانی که نمی توانند گذشته را به یاد بیاورند، محکوم به تکرار آن هستند”. به همین دلیل جنبش های اجتماعی، محققان و متخصصانی که خواستار تغییر هستند، تاریخ را بارها جستجو کرده اند.

مطالعه رشته تاریخ بسیار لذت بخش است. شما با افراد و اتفاقات واقعی روبرو هستید. تنوع نامحدودی برای انتخاب موضوع تحقیق و مطالعه وجود دارد. در حقیقت هر چیزی تاریخی دارد؛ جنگ ها، جشن ها، موسیقی، مطالعات، فیلم ها وغیره. پس بهترین دلیل برای تحصیل در رشته تاریخ این است که از آن لذت می برید.

تاریخ فراهم کننده شیوه متفاوتی از یادگیری است. دانشجویان رشته تاریخ با مطالعه گذشته یاد می گیرند جزئیات را با دقت بخوانند، رویدادها را موشکافانه تحلیل کنند و علت اتفاقات را تفسیر کنند.

 

 

بازار کار رشته تاریخ در ایران

اجازه دهید موضوعی مهم را اینجا با شما مطرح کنم! رشته تاریخ گاها به خودی خود برای شما شغل ایجا نمی کند، بلکه یاد می دهد چگونه فکر کنید، بخوانید و بنویسید. محیط های کاری، فارغ التحصیلانی می خواهند که به شکل منطقی استدلال کنند، در مواجهه با مشکلات راه های کارآمد ارائه دهند و توانایی تحلیل شرایط و چاره یابی داشته باشند.

  • تدریس

در بازار کار رشته تاریخ تدریس اولین منبع درآمدیست که بعد از فارغ التحصیلی به شما پیشنهاد می کنند! آموزش تاریخ در مدارس، دانشگاه ها و یا به شکل خصوصی. می توان گفت اکثر فارغ التحصیلان رشته تاریخ به تدریس مشغول می شوند. فعالیت در این حوزه بستگی به مهارت های انتقال دانش و روابط عمومی شما دارد. چقدر در برقراری ارتباط و آموزش خوب عمل می کنید؟

  • کار در موزه

اگر به فضای موزه ها علاقه دارید و از طرفی سخنور خوبی هم هستید، موزه ها و مراکز تاریخی به فرد متخصصی مانند شما نیاز دارند. در این موقعیت شغلی شما ارائه دهنده اطلاعات تاریخی آن مجموعه به بازدید کنندگان هستید.

کار رشته تاریخ 4 - بازار کار رشته تاریخ در ایران

  • مورخ

مورخ رسمی در پژوهشگاه ها شوید! وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت امور خارجه از جمله سازمان هایی هستند که فارغ التحصیلان رشته تاریخ را به عنوان مورخ استخدام می کنند. در این بین پژوهشگاه های خصوصی نیز در پی متخصصانی برای گسترش فعالیت های خود هستند.

  • کار در آرشیو و کتابخانه ها

آرشیو و کتابخانه نیز محلی مناسب برای شما است. در آرشیوها به تاریخ شناسان، برای رده بندی اطلاعات تاریخی و مطالعه آن ها نیاز دارند. در صورتی که بخواهید وارد کتابخانه ها شوید باید دوره های کتابداری را بگذرانید، سپس می توانید در جایگاه هایی که مهارت دارید مشغول به کار شوید.

  • فعالیت در رسانه ها

علاوه بر این ها رسانه های اجتماعی _ تاریخی وجود دارد که تاریخ شناسان می توانند آن ها را مدیریت کنند. رسالت تاریخ شناسان در این مجموعه ها، شرح دادن وقایع به مخاطبان، داستان سرایی و توضیح دادن آنچه گذشته است به شکل منتقادانه می باشد.

  • تور لیدر

شغلی جذاب به نام تور لیدر یا تور گاید! اگر پس از فارغ الحصیلی از رشته تاریخ، اطلاعات تاریخی خوب و روابط عمومی بالایی دارید، شرکت های برگزار کننده تورهای گردشگری، شما را به عنوان راهنما یا مدیر تور جذب می کنند.

در نتیجه

با وجود همه این ها در نهایت باید بدانید آیا تحصیل در رشته تاریخ برایتان جذاب است؟ از قرار گرفتن در چنین فضای درسی لذت می برید؟ تشنه دانستن و حفظ وقایع تاریخی هستید؟ اگر جوابتان مثبت است و به تاریخ علاقه دارید، این شوق یادگیری راه را برای شما آسان تر می کند. بهتر است قبل از تصمیم گیری از تجربه دیگران نیز استفاده کنید. در روبرد می توانید با دانشجویان رشته تاریخ ارتباط برقرار کنید و یا در بخش گفتگو سوال های خود را بپرسید تا دانشجویان تاریخ از دانشگاه های مختلف به شما پاسخ دهند.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.