حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. Tuesday, 16 April , 2024 ساعت ×
چگونه انتخاب رشته کنیم؟
13 مرداد 1401 - 7:03
شناسه : 1157

بررسی اینکه چگونه انتخاب رشته کنیم ؟ در این مقاله قصد داریم درباره ی موضوع چگونه انتخاب رشته کنیم با هم گفت و گویی داشته باشیم . اگر شما نیز دغدغه ی این مسئله را دارید تا پایان همراه کنکور آنلاین باشید  موضوع بسیار مهم در انتخاب رشته وقتی قصد داریم به این موضوع بپردازیم […]

ارسال توسط :
پ
پ

بررسی اینکه چگونه انتخاب رشته کنیم ؟

در این مقاله قصد داریم درباره ی موضوع چگونه انتخاب رشته کنیم با هم گفت و گویی داشته باشیم . اگر شما نیز دغدغه ی این مسئله را دارید تا پایان همراه کنکور آنلاین باشید

 موضوع بسیار مهم در انتخاب رشته

وقتی قصد داریم به این موضوع بپردازیم که چگونه انتخاب رشته کنیم باید بدانیم که یکی از پایه های اصلی این بحث مشاوره ی تحصیلی می‌باشد . مشاوره ی تحصیلی همان مشاوره ای است که افراد متخصص در دوران تحصیل به دانش آموز می‌دهند .

این نوع از مشاوره به دانش آموزان در سنین کودکی و نوجوانی کمک می‌کند تا دوره ی مدرسه ی خود را با آرامش بیشتری  سپری کنند و راحت تر مشکلات درسیشان را حل نمایند ‌.

وجود یک مشاور تحصیلی کاربلد و دلسوز در کنار دانش آموزان و خانواده هایشان کمک بسیار بزرگی است زیرا در صورت داشتن مشاور تحصیلی با سابقه و با تجربه میتوان مسائل درسی را در شرایط های بحرانی راحت تر حل نمود و از پس تمامی رویدادهای منفی در مسیر که مانع رشد و پیشرفت فرزندانمان میشود برآمد .

45644600000000 300x300 - چگونه انتخاب رشته کنیم؟

وظیفه ی اصلی مشاور تحصیلی این است که دانش آموزان را با روش های مختلف برای درس خواندن ترغیب کند و تمام سعی خود را بکند که با مداخله در مشکل های درسی و خانوادگی آن ها پشتیبانی خود را کامل نماید . مشاوران تحصیلی باید به دانش آموزان نوشتن برنامه ریزی های درسی ، تعیین کردن اهداف کوتاه مدت و بلند مدت و چگونگی حرکت در مسیر درست را یاد دهند و در تمام این مسیر قدم به قدم او را همراهی کنند . مشاوران وظیفه ی اصلی شان این است که دانش آموز را برای پیشرفت در درس هایشان پشتیبانی کنند اما ممکن است گاهی با مسائل دیگری نیز روبرو شوند مانند  :

  • الف ) درگیر مشکلات خانوادگی دانش اموزان شوند
  •  ب ) مشکلات عاطفی و دوستانه ی دانش آموزان
  • پ ) مسائل مالی و اقتصادی دانش آموزان و خانواده هایشان

بعضی از مسائلی که دانش آموزان با آن ها در مسیر درس و زندگی مواجه هستند و باید برای برطرف کردن آن ها تلاش کنند عبارتند از :

  • ۱_بی هدفی و ناامیدی دانش آموزان نوجوان کنکوری
  • ۲_برنامه ریزی درسی اصولی و درست برای دانش آموز
  • ۳_مشکلات ریشه ای دانش آموز در درس
  • ۴_ مورد تمسخر قرار گرفتن دانش آموز توسط بقیه در شرایط های متفاوت
  • ۵_ بی انگیزگی دانش آموزان برای درس خواندن
  • ۶_ مشکلات عاطفی و خانوادگی دانش آموزان
  • ۷_ مسائل مرتبط به رفت و آمد دانش آموزان
  • ۸_ مشکلات پیش آمده بین دانش آموز و کادر مدرسه
  • ۹_ به بلوغ رسیدن دانش آموزان و مسائل مرتبط با آن
  • ۱۰_ دعوا و بحث داشتن با همکلاسی ها
  • ۱۱_ حل کردن مشکلاتی که باعث تنش دانش آموز در زندگی فردی می‌شود
  • ۱۲_ارائه دادن روش برای ترقی دانش آموزان

پشت کنکور بمانم یا نه؟

مشاور کنکور تجربی رایگان در تبریز

نحوه ی شروع انتخاب رشته

پاسخ اینکه چگونه انتخاب رشته کنیم امروزه به عنوان یک موضوع بسیار مهم برای تمامی کنکوری های کشور به حساب می آید .

آشنا شدن با مرحله ی انتخاب رشته ی دانشگاه های آزاد و سراسری می تواند در رسیدن به موفقیت و قبول شدن در رشته ی دلخواه دانش آموز کمک شایانی نماید . بنابراین برای رسیدن به آنچه که میخواهید حتما باید یک انتخاب رشته ی اصولی داشته باشید و با توجه به معیار هایی که مدنظر دانش آموز هست  ان را انجام دهید .

اما این معیارها شامل چه گزینه هایی می شود؟ آیا برای تمامی دانش آموزان یکسان است ؟!  در ادامه ی این گفتار قصد داریم به سوالات اساسی دانش آموزان و خانواده هایشان در مورد انتخاب رشته پاسخ مناسب بدهیم  پس همچنان همراه ما باشید .

بررسی کارنامه ی نتایج کنکور

برای دیدن کارنامه ی کنکور بعد از اعلام نتایج  باید وارد سایت سنجش شد که در آن اطلاعات زیر حتما موجود است :

  • ۱_ مشخصات فرد مورد نظر
  • ۲_ درصد های کسب شده در هر درس
  • ۳_ تراز در هر زیر گروه
  • ۴_معدل
  • ۵_ رتبه ی کشوری و منطقه ای

بعد از مشاهده ی کلی کارنامه و دیدن اطلاعاتی که در بالا گفته شد شخص باید مشخصات فردی خود و کارنامه را کاملا بررسی کند تا در صورت وجود مشکل بتواند اعتراض بزند و پیگیری کند . اما در این میان مهم ترین‌ قسمت کارنامه ی نتایج ، رتبه و تراز هر زیرگروه می‌باشد . دانش آموز باید به این نکته توجه کند که رشته ی دلخواهش در کدام زیر گروه قرار دارد زیرا رتبه ی زیر گروه آن رشته ، معیار قبولی فرد است .

نکته ی دیگر وضعیت کارنامه برای دانشگاه های روزانه و فرهنگیان است که آیا فرد مجاز به انتخاب رشته در این دانشگاه ها هست یا خیر ؟! و مجاز به انتخاب رشته بودن در دانشگاه آزاد نیز در همین کارنامه مشخص می‌شود و در صورت مجاز بودن کدی در پایین کارنامه ی نتایج برای دسترسی به انتخاب رشته نوشته شده است .

در مرحله ی بعدی باید سراغ چینش کد رشته ها برویم و در کنار آن باید نهایت دقت را در اینکه چگونه انتخاب رشته کنیم داشته باشیم . نحوه ی انتخاب رشته اینگونه است که ۱۵۰ کد رشته برای دانشگاه های روزانه و سراسری میتوان انتخاب کرد . برای انتخاب این ۱۵۰ گزینه بهتر است از مشاور کاربلدی کمک گرفت تا بر اساس کارنامه ی فرد و معیار ها و علاقه های شخصی ، او را راهنمایی کند .

در اینجا باید توجه کرد که دانشگاه های روزانه نیز رشته های بدون کنکور دارند که در صورت علاقمند بودن به آن ها نیز باید در همین ۱۵۰ گزینه انتخابشان کرد . در ۱۵۰ کد رشته ای که داوطلب میتواند انتخاب کند حتما ۳۰ درصد شامل کد رشته هایی خواهد بود که فرد در آن ها شانس قبولی کمتری دارد . ۵۰ درصد بعدی  حتما شامل کد رشته هایی میشود که با رتبه ی فرد همخوانی دارد و قبولی در آن ها منطقی تر بنظر میرسد  و در نهایت ۲۰ درصد آخر شامل کد رشته های میشود که احتمال قبولی در آن ها صد در صد است .

اگر مواردی که در بالا گفته شد را رعایت کنید حتما در مسیر موفقیت قرار خواهید گرفت پس بدون استرس و توجه به حرف های دیگران در راهی که هستید هر روز محکم تر از دیروز قدم بردارید و در کنار داشتن یک مشاور حتما خودتان در زمینه ی اینکه چگونه انتخاب رشته کنیم تحقیق کنید .

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.