حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. Tuesday, 16 April , 2024 ساعت ×
آموزش قرابت معنایی کنکور
18 دی 1400 - 20:41
شناسه : 572
آموزش قرابت معنایی کنکور

اهمیت آموزش قرابت معنایی کنکور : قرابت معنایی مهم ترین بخش درس ادبیات فارسی در کنکور است و معمولا 9 تست مستقیم در کنکور دارد البته برای زدن برخی تست های آرایه هم لازم است درک ادبی بالایی داشته باشیم از این رو آموزش قرابت معنایی کنکور بسیار حائز اهمیت است. با کنکور آنلاین همراه […]

ارسال توسط : نویسنده : یاشار
پ
پ

اهمیت آموزش قرابت معنایی کنکور :

قرابت معنایی مهم ترین بخش درس ادبیات فارسی در کنکور است و معمولا 9 تست مستقیم در کنکور دارد البته برای زدن برخی تست های آرایه هم لازم است درک ادبی بالایی داشته باشیم از این رو آموزش قرابت معنایی کنکور بسیار حائز اهمیت است. با کنکور آنلاین همراه باشید.

ابیات قرابت معنایی کنکور از کجاست؟

براساس کنکورهای سال اخیر و بررسی هر 5 دفترچه ی عمومی کنکور سراسری ، به طور معمول حدود 50 درصد ابیات که مورد سوال قرار گرفته اند از خارج از کتاب درسی بوده و 5 الی 10 درصد هم مربوط به مفاهیم احادیث و آیاتی است که درکتاب درسی مطرح شده اند و بقیه ی ابیات از متن کتاب درسی و ابیات موجود در قلمروهای کتاب درسی بوده است .

راه های افزایش درک ادبی :

دراین قسمت از آموزش قرابت معنایی کنکور ، باید توجه کرد که مهم ترین کاری که هر دانش آموزبرای پاسخگویی به تست های قرابت باید انجام دهد، افزایش درک ادبی است که راه های افزایش درک ادبی عبارت اند از:

  • آشنایی با مفاهیم پر تکرار ادبیات فارسی ( قناعت، رابطه ی عاشق و معشوق ، تواضع و فروتنی ، عشق به خدا و ……)
  • آشنایی با مفاهیم کتاب درسی( همه ساله اکثر تست هایی که در کنکور سراسری مطرح می شوند از مفاهیم ابیات کتاب درسی هستند که باید به آن ها توجه ویژه ای داشت )
  • تست زنی روزانه برای قرابت( حتی اگر شده روزانه 5 الی 10 تست برای قرابت بزنید این کار باعث افزایش چشم گیر درک ادبی شما خواهد شد.)
  • سعی کنید مهارت شعرخوانی خودتان را افزایش دهید و به وزن و آهنگ اشعار و ابیات مسلط شوید.

نحوه ی بررسی شعرهای کتاب درسی:

نکته ی مهم در بررسی شعرهای کتاب درسی این است که ابیات را به شک تحت الفظی معنا نکنید و سعی کنید به دنبال یک مفهوم کلی از آن شعر یا هربیت باشید . و حتما به ابیاتی که در قلمروهای کتاب درسی مطرح شده اند توجه کنید و مفاهیم آن هارا هم بررسی کنید و برای تسلط بیشتر برقرابت باید به مفاهیم کنایی و استعاره هایی که در کتاب درسی آمده است تسلط داشته باشید .

معرفی بهترین منابع برای قرابت معنایی:

درادامه ی مقاله ی آموزش قرابت معنایی کنکور، دو کتاب بسیار عالی و کامل رو معرفی میکنیم :

یکی از معروف ترین و کامل ترین کتاب ها برای مبحث قرابت معنایی ، کتاب قرابت معنایی استاد عبدالمحمدی از انتشارات نشرالگو است که این دراین کتاب، تست های بسیار زیادی از مفاهیم کتاب درسی و مفاهیم پرتکرار کنکور مطرح شده است و همچنین دربخشی به اسم نون شب میتوانید هر شب تعدادی تست قرابت معنایی بزنید و همچنین در انتهای کتاب هم چند نمونه بیت برای مفاهیم کتاب درسی آورده شده که بررسی آن ها باعث افزایش درک ادبی شما خواهد شد .

دومین کتاب ، کتاب تناسب مفهومی و قرابت معنایی استاد هامون سبطی ار انتشارات نشر دریافت است که درابتدای این کتاب شما به طور کامل با نحوه ی صحیح شعرخوانی و پیدا کردن مفاهیم ابیات آشنا می شوید و در ادامه ی این کتاب تست های بسیارعالی هم طراحی شده است، اما به لحاظ تعداد تست ، تعداد تست های کمتری نسبت به کتاب استاد عبدالمحمدی دارد .

نکته ی پایانی:

درانتهای مقاله آموزش قرابت معنایی کنکورباید به این نکته اشاره کرد که قرابت معنایی یکی از زیباترین و درصد سازترین مباحث ادبیات کنکوراست که باید توجه ویژه ای به آن داشته باشید و برای افزایش قدرت تست زنی خود باید حتما تست زنی مستمر برای قرابت را در برنامه ی خود داشته باشید که  پیشنهاد می شود مقاله ی چگونه تست کنکوری بزنم ؟ را مطالعه کنید .

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.